Bár úgy tűnik, hogy jogosultak vagyunk a CSOK, vagy a falusi CSOK igénylésére és a kiszemelt ingatlan is megfelel a feltételeknek, sajnos gyakran előfordul, hogy a végén mégis elutasítják a kérelmünket.
Mi lehet az elutasítás oka?
Az ilyen esetek közel 90 %-a azért kerül elutasításra, mert az ingatlan térkép másolata nem egyezik meg a valósággal. Mit is jelent ez? Egyszerűen megfogalmazva: az ingatlan nyilvántartásban rögzített adatok és/vagy vázrajz nem tükrözi a valóságot. A továbbiakban összegyűjtöttem Nektek pár gyakran előforduló problémát, ami miatt a térkép másolat a ludas, hogy elutasíthatják a Családi Otthonteremtési Kedvezmény kérelmünket.
Hogyan kerülheted el ezt a csapdát?
Első és legfontosabb, hogy még mielőtt beleélnéd magad az adás-vételbe, lekéred az ingatlan térkép másolatát, mely segítségére szolgál a Földhivatal online rendszere. Ügyfélkapun keresztül tudsz bejelentkezni és a szolgáltatások indítása menüpont után két opció van rá keresni az ingatlanra: cím, vagy helyrajzi szám alapján. Jelenleg csak e-hiteles térkép másolatot lehet lekérni a rendszerből, melynek költsége 3 000 Ft.
Miután lekérted a térkép másolatot, már látni fogod, hogy vannak-e hiányosságok a vázrajzon. Akadnak egyértelmű esetek, de léteznek megbújó részletek melyeket, ha nem veszünk észre komoly problémát okozhatnak. Fontos, hogy az is malőrt okozhat, ha a térkép alapján a melléképület és a lakóépület külön van, de a valóságban a két építmény egy új helyiséggel összeépítésre került. Ebben az esetben bár csak két vonal hiányzik, ez a két vonal nagyon drága lehet akár a jelenlegi tulajdonosnak, akár a leendő vásárolónak.
Amennyiben nem szeretnéd a véletlenre bízni, hogy a kiszemelt ingatlan státusza jogilag rendezett-e vagy sem, akkor keress fel bizalommal és segítek!
A leggyakrabban előforduló problémák
Több épület van a telken, mint a térkép másolaton.
A legtöbbször előforduló probléma, ha a vázrajzon kevesebb épületet rögzítettek, mint ami ténylegesen felépült a telken. Gyakori, hogy a szabályosan rögzített épülethez a használatba vételt követően hozzáépítettek, vagy egy attól önálló objektumot építettek fel – mint például garázs, tároló, vagy egyéb melléképület. Sajnálatos módon az ilyen esetek nagy részének az az oka, hogy a szükséges engedélyek nélkül bővítettek, vagy építkeztek az eddigi tulajdonosok.
Az ingatlan paraméterei nem egyeznek meg.
Előfordulhat, hogy bár rá nézésre az ingatlan arányai megegyeznek, annak méretei még se fedik a vázrajzban rögzítetteket. Egy kis hozzáépítés itt, egy kis hozzáépítés ott, és már eltér a térkép másolat. Megesik, hogy a korábban felépített ház – ami szabályosan rögzítésre került a nyilvántartásban – elbontásra kerül és annak helyére egy hasonló elrendezésű, de valamivel nagyobb ingatlant építenek. Ha ez a procedúra nem engedéllyel és megfelelő dokumentációval készült, akkor szintén foghatja a tulajdonos a fejét. Most pedig jön a legfontosabb kérdés…
Mi a megoldás?
Természetesen, mint minden problémára az ilyen helyzetekre is létezik megoldás. Jobb helyzetben vagyunk, ha „csak” adminisztrációs hiba miatt nem került felvezetésre az új helyiség, ugyanis előfordulhat, hogy a használatba vételi engedély, vagy a hatósági bizonyítvány nem került rögzítésre a földhivatalnál. Ha nem rendelkezünk ilyen anyaggal, akkor se kell feltétlenül kétségbe esni. Szerencsére vannak lehetőségek, hogy jogilag tisztázzuk ingatlanunkat. Ilyen megoldás, ha fennmaradási engedélyt kérünk a „potyautasra”. Azonban ez a folyamat nem mondható pénztárca barátnak. A fennmaradási engedély egy komplex eljárás, ami nem csak több pénzbe, de hosszú időbe is kerülhet.
A fennmaradási engedélyről hamarosan bővebben is olvashattok, addig is ha kérdésetek van a témával kapcsolatban keressetek bizalommal!
Vannak olyan helyzetek, ahol sajnos elkerülhetetlen a gondot okozó épület lebontása, és olyan is – mint például egy nem rögzített, de már egy megrogyott, vagy szükségtelenné vált építmény – amikor érdemesebb ezzel a lehetőséggel élni, mint felesleges köröket futni.
Komoly értékcsökkentő tényező lehet, ha ingatlanunk nincs jogilag rendben. Célszerű így rendbe tenni az eladásra kínált ingatlanunk papírjait, hogy ne kelljen szembe néznünk a fent említett problémák okozta kellemetlenséggel.
Remélem hasznos volt számodra ez a bejegyzés! Ne feledd, ha segítségre lenne szükséged keress bizalommal!